lördag 1 mars 2014

7 Goda Vanor

Okej, you got me. Som ni förstår är jag en 7 Goda Vanor-nörd. Mycket av mina tankar kommer därifrån och är snodda med stolthet.

Jag kom först i kontakt med 7 Goda Vanor när vi var i väg med ledningsgruppen på Ledarna på en 7 Goda Vanor-kurs. Jag var mitt i en mini-40-års-kris och 7 Goda Vanor passade klockrent in i mitt liv då. Så här på andra sidan krisen har jag upptäckt att jag verkligen har nytta av 7GV varje dag när jag använder tankar därifrån för att sortera i min vardag.

Jag fick sedan äran att hålla kursen själv för Ledarnas anställda och tack vare alla kloka människor där lärde jag mig massor om mig själv. OCH inte minst att jag PANG under en lektion fick total klarhet i vad jag ska ägna mig åt här i livet - min livsmission. Så coolt!

7 Goda Vanor baserar på författaren Stephen Coveys forskning kring vad som gör att vissa människor når framgång och framgång om och om igen. När man nördar sig fram i livet hittar man beröringpunkter i vitt skilda tankegångar från yoga och meditation till Lean. Så jag gissar att Stephen också använde sig av stolen with pride.. Men är det så att ni på Franklin Covey tycker att jag stjäl för mycket så vet ni var jag bor :-)

Jag tänker inte gå in på 7 Goda Vanor här men vill ni veta mer så googla eller varför inte kontakta det härliga gänget på Franklin Covey Sverige. Men för er som saknar tålamod kommer här 7 Goda vanor the executive overview:
Grunden i 7 Goda Vanor baseras på att man kan se världen på olika sätt. När man väl inser det så behöver man inse att man inte alltid kan välja situationen man befinner sig i men man kan alltid välja hur man förhåller sig till den (Vana 1). När man inser att man kan välja så öppnar sig möjligheten upp att faktiskt välja vilken framtid man vill ha, eller åtminstone hur vägen dit ska vara - vad som är viktigt (Vana 2). När vi förstår vad som är viktigt ska vi sätta igång och ägna oss åt det viktiga och inte bara det som är bråttom (Vana 3).
För att få en långsiktigt hållbar relation måste vi använda mod och hänsyn och tänka vinna-vinna (Vana 4). Verktyget för att uppnå vinna-vinna är att först försöka förstå sen göra sig förstådd (Vana 5). När vi sedan använder oss av vårt vinna-vinna-tänk och vår förmåga att lyssna och vara tydliga kan vi sedan skapa effektivare samarbete genom att bejaka olikheter och därigenom hitta synergieffekter (Vana 6).
Slutligen måste vi inse att vi inte fäller flest träd över tid om vi inte ibland stannar upp och vässar sågen (Vana 7)

BOOM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar